Otto Busses Vej

 

Vejen er opkaldt efter Otto Busse (1850-1933), der fra 1904 var direktør for DSB’s maskinafdeling. Her stod han bl.a. for udviklingen af lokomotiver og færger.

Vejen fik sit navn i 1944.

Otto Busse. Foto i Det Kgl. Bibliotek.

Vejen har fortrinsvis fungeret som adgang til det store kompleks af remiser og værksteder for DSB, som blev anlagt på et opfyldt område i årene 1901-07.

Omkring 1910 blev der ved Otto Busses Vej opført en lille bydel, der bestod af ca. 30 boliger for de ansatte ved DSB’s værksteder.


Her boede f.eks. de medarbejdere, der døgnet rundt skulle være klar til at rykke ud ved togulykker o.lign.

Husene var gulkalkede området blev derfor kaldt for Den Gule By – eller lidt mere folkeligt: Kineserbyen.

De blev tegnet af arkitekterne Christian Brandstrup (1859-1937) og Holger Rasmussen (1871-1952).

I dag er DSB’s værksteder flyttet til Næstved og boligerne ikke længere af de ansatte. Værkstederne er omdannet til møde- og eventlokaler under navnet Lokomotivværkstedet.

Hele DSB’s gamle værkstedsområde bliver i de kommende år bebygget med en helt ny bydel under navnet Jernbanebyen.