I 1907 åbnede en station for Amagerbanen mellem landsbyerne Tømmerup og Maglebylille.
Stationen var praktisk talt identisk med stationen i Store Magleby.
Tømmerup Station fik en vigtig funktion ved afsendelse af amagerbøndernes produktion af grøntsager.
Ikke mindst kål blev i stort tal læsset på jernbanevogne, og en del gik til eksport.
I 1914 åbnede ved stationen fabrikken “AMA”. Her blev kålen tørret, så det koncentrerede pulver var lettere at transportere.
Fabrikken fik næsten 200 ansatte i årene under 1. Verdenskrig, hvor kålproduktet var efterspurgt i det krigsramte Europa.


