Spring til indhold

Rosenvængets Hovedvej

Vejen er hovedvejen i villakvarteret Rosenvænget.

Navnet på villakvarteret kan stamme fra landstedet Rosendal, der havde jord her (se nærmere under Rosendalsgade).

I 1857 blev området udstykket af vinhandler Mozart Waagepetersen, der i de følgende 15 år udstykkede 50 parceller til opførelse af villaer.

Han havde sin bolig og forretning i Store Strandstræde i det indre København, men flyttede i 1853 ind på lystejendommen Rosendal, der lå ved Østerbrogade omkring Slagelsegade. Angiveligt var det hensynet til sin søns helbred, der fik ham til at flytte ud fra byen.

Rosenvænget var eksklusivt, og aflukket til omverdenen med et hegn og en låge, som kun beboerne havde nøgle til. Det tiltrak både erhvervsfolk og kunstnere.

Bladet Illustreret Tidende skrev, at beboerne ikke generede naboerne, fordi villaerne lå langt fra hinanden. Og videre, at kvarteret nu var blevet kendt for sin eksklusivitet.

Det eksklusive lå dog mest i, at man her turde bygge efter sin egen smag, og kunne indrette sin bolig funktionelt. Der var dermed ikke behov for så mange ydre tegn på rigdom, som f.eks. prangende indkørsler og høje havemure.

Husene skulle “ligge på linje”, men måtte gerne til gengæld gerne være i forskellige stilarter. På billedet herover ses Rosenvængets Hovedvej 6, der blev tegnet af arkitekten Harald Drewsen (1836-1878) i engelsk stil.

Kvarteret havde en klausul om, at der ikke måtte anlægges forlystelser eller værtshuse. Husene måtte højst være i tre etager, så udsigten over Øresund ikke blev hindret.

Skuespilleren Johanne Louise Heiberg, fik 1862 opført en villa med Johan Daniel Herholdt (1818-1902) som arkitekt. Den ses på billedet herover.

Hun skrev, at hun holdt af at sidde i hjørneværelset om morgenen, og se ud over Øresund.

Flere kunstmalere flyttede ud til Rosenvænget. Det gjaldt f.eks. P. C. SkovgaardWilhelm MarstrandC. F. Aagaard og Lorenz Frølich.

Maleren P. C. Skovgaards villa, Rosenvængets Hovedvej 27 (herunder) er tegnet i 1860 af arkitekten Johan Daniel Herholdt (1818-1902) som en af de første i Rosenvænget.

Rosenvængets Hovedvej 21 blev opført for professor Lehmann og var tegnet af arkitekten Ferdinand Meldahl (1827-1908). Det var et simpelt hus, der var bygget billigt, og kun beregnet til sommerophold.

Meldahl tegnede også nabohuset i nr 23 og det var til gengæld inspireret af et palads i Venedig. Her boede maleren Wilhelm Marstrand.

Omkring 1900 blev en del af Rosenvænget solgt til Finseninstituttet