Porten til den nordlige udfaldsvej fra København lå oprindeligt for enden af Nørregade.
Efter regulering af København voldene i 1660, blev porten flyttet længere nordpå og der blev anlagt en ny gade, Frederiksborggade, som i forlængelse af Købmagergade skulle være den primære vej ud ad byen mod nord.
Den nye port blev bygget efter tegninger af Lambert van Haven og stod færdig i 1671.
![noerrerport-efter-thurah-efter-trap-3-res](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2016/03/Nørrerport-efter-Thurah-efter-Trap-3-RES.jpg)
Efter nedlæggelsen af voldene omkring København i 1850’erne blev Nørreport revet ned i 1856.
![noerreport-raewerts-maleri-1823](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2016/03/Nørreport-Raewerts-maleri-1823-1024x766.jpg)
I dag bruges Nørreport i det daglige som navn for Nørreport Station og for den plads der er dannet omkring nedgangene til stationen.
Det trekantede torv, der ligger hvor Fiolstræde og Nørregade munder ud i Nørreport, kaldtes tidligere for Skidentorv.
Det var beboerne utilfredse med, at bad om at få det omdøbt til Nørretorv. I dag bruges uofficielt navnet Æggetorvet om pladsen, fordi der her i en kortere periode i 1920’erne og 1930’erne solgtes æg og fjerkræ.