Spring til indhold

Slangerupbanen

Den private jernbane København-Slangerup Banen (KSB) blev grundlagt i 1903.

Formålet med banen var bl.a. at kunne fragte kalk fra et kalkværk ved Farum til København, men også at transportere udflugtsturister ud til skovområderne ved Bagsværd og Hareskov stationer.

Udsnit af jernbanekort. Udgivet af N. C. Rom, 1923 (Det Kgl. Bibliotek)

Passagererne var ikke mindst beboerne på Nørrebro, der med banen havde let adgang til at komme ud i naturen.

Anlægsarbejdet var vanskeligt, fordi der skulle graves gennem Emdrup Bakke. Jorden blev brugt til opfyldning i Lersøen.

Banen åbnede den 19. april 1906.

Lygten Station. (Det Kgl. Bibliotek).

Udgangspunktet var stationen ved Lygten, der blev benævnt København L. Stationen blev tegnet af DSB’s arkitekt, Heinrich Wenck, mens arkitekt Thrue stod for banens øvrige stationer.

Slangerupbanen var ca. 35 kilometer lang og havde omkring 18 stationer.

I 1948 blev Slangerupbanen overtaget af DSB, som nedlagde den yderste del af strækningen fra Farum til Slangerup.

I 1977 blev banen ændret til S-bane.