![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/DSC_0969-RED-1.jpg)
Vejen er en fortsættelse af Strandpromonaden og blev anlagt omkring 1917.
Navnet må være “opfundet”, for der er ingen lokalitet i nærheden, der hedder sådan. “Øret” kan være et fremspring på kysten eller blot henvise til beliggenheden ved Øresund.
![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/Strandøre-15-RED.jpg)
Strandøre er en del af det fornemme villakvarter mellem Strandvejen og kysten. Flere af villaerne er tegnet af arkitekten Johannes Strøm Tejsen (1888-1950). Det gælder f.eks. Strandøre 15 (herover), der blev opført i 1930.
![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/Strandøre-8-RED.jpg)
Strandøre 8 (herover) er opført i 1926 af arkitekten Aage Rohde. Huset rummede i starten både en stråhattefabrik og beboelse for fabrikanten. I dag ligger den Ægyptiske ambassade i villaen.
![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/Strandøre-2-RED.jpg)
Tæt på Strandvejen ligger på Standøre 2 (herover), som blev bygget i 1917 for fabrikant Ernst Enna. Arkitekten var Aage Langeland-Mathiesen (1868-1933).
![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/DSC_0979-RED-2-678x1024.jpg)
Det mest spektakulære byggeri på vejen er kloakpumpestationen, som er tegnet i 1902 af Københavns Kommunes stadsarkitekt, Ludvig Fenger (1833-1905).
Pumpestationens høje skorsten, der ligner en minaret, er beregnet til udluftning af kloakkerne. Åbningerne blev placeret højt, for at lugten ikke skulle genere naboer m.m.
Skorstenen er udformet i samme stil som den tilsvarende pumpestation på Ved Sporsløjfen.
![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/DSC_0965-RED.jpg)
Strandøre har i en årrække været en slags gennemfartsvej til Strandvejen, men trafikken ledes nu af >Nordvesthavnsvej.