![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/DSC_0923-RED.jpg)
Pladsen er anlagt i slutningen af 1890’erne og har navn efter Enghavevej, som passerer forbi den.
![Enghave Plads med Kristkirken. Foto af Holger Damgaard (Det Kgl. Bibliotek) Enghave Plads med Kristkirken. Foto af Holger Damgaard (Det Kgl. Bibliotek)](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2020/12/Enghave-Plads-med-Kristkirken.-Foto-af-Holger-Damgaard-Det-Kgl.-Bibliotek-RED.jpg)
De større gader på det ydre Vesterbro mødtes her, og dannede en stor, åben plads.
![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/DSC_0930-RED.jpg)
Enghave Plads blev et mødested ikke mindst for bydelens børn. Fra begyndelsen fik den en legeplads, der blev anlagt på initiativ af arkitekten Ferdinand Meldahl.
![Peter Hansens maleri "Legende børn Enghaveplads".1907-08. Tilhører SMK Peter Hansens maleri "Legende børn Enghaveplads".1907-08. Tilhører SMK](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2020/12/Peter-Hansen-Legende-børn-Enghaveplads-1907-08-SMK.jpg)
Bebyggelsen omkring pladsen fik et lidt mere fornemt præg, end i de tilstødende gader. Enghavehus ved Istedgade, blev opført 1898 og er tegnet af arkitekten Christian Mandrup Poulsen (1865-1952).
![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/DSC_0933-RED.jpg)
På pladsen blev der i 1903 opstillet et springvand med en skulptur i et bassin (herunder). Anlægget har titlen “Drengebarn med fiasco” og er udført af Jens Lund (1873-1946) og Poul Holsøe (1873-1966).
![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/DSC_0937-RED.jpg)
Pladsen blev renoveret i 1990’erne og igen i forbindelse med byggeriet af metrostationen Enghave Plads.
![](http://www.hovedstadshistorie.dk/wp-content/uploads/2021/07/DSC_0934-RED.jpg)
På Enghave Plads blev Enghave Plads Skole opført der i 1892, tegnet af arkitekten Ludvig Fenger.
Ved Enghave Plads ligger Kristkirken.
Vest for Enghavevej blev et areal i forlængelse af pladsen brugt til kolonihaver, indtil Enghaveparken blev anlagt i slutningen af 1920’erne.