Spring til indhold

Boulevardbanen

Da jernbaneforbindelsen mellem København og Roskilde blev forlagt fra en linjeføring over Frederiksberg til den nuværende via Valby, måtte der findes en ny måde at føre togene mod nord.

Løsningen blev tunnel til banelinjen fra Københavns Hovedbanegård til Østerport Station.

Banen blev foreslået allerede i 1885 af ingeniør Holger Hammerich (1845-1915), som Hammerichsgade. Først i 1904 besluttede man at anlægge banen, som blev indviet i 1917. På banelinjen ligger de to stationer Vesterport og Nørreport.

Banen blev kaldt Boulevardbanen, selv om den ikke løber under en egentlig boulevard, men er gravet ned under Nørre Voldgade og Øster Voldgade

Ved anlægget af Boulevardbanen måtte Aborreparken nedlægges. Parken var en rest af voldanlægget omkring København.

Udsnit af kort fra 1915, der viser banens gamle linjeføring over broen ved Gyldenløvesgade, og den nye der går langs Hammerichsgade og i tunnelen under Nørre Voldgade.