Lyngbyvej

Vejen fra København til Lyngby har siden 1800-tallet haft navnet Lyngbyvej.

Længere tilbage i tiden var den en kongelig vej til Frederiksborg Slot. I begyndelsen var den forbeholdt de kongelige, men fra 1769 blev den også åbnet for almindelige vejfarende.

Den franske vejingeniør, Jean Marmillod, der stod for flere af udfaldsvejene fra København, udbyggede vejen.

Indtil 1915 skulle man betale en afgift for at passere bommen ved Lundehussøen (se nærmere under Bomhusvej). Bomhuset ses på billedet herover. Tidligere var vejafgiften blevet opkrævet ved Vibenshus.

Tæt på Vibenshus Runddel lå fra 1882 Galle & Jessens chokoladefabrik.

På Lyngbyvej 97 lå fra omkring 1895 Beauvais fabrikker, der fremstillede konserves og aftappede vin. Fabrikken blev grundlagt af franskmanden Jean Desiré Beauvais i 1850 i landsbyen >Vangede som et salteri og røgeri. Hurtigt begyndte man produktion af konserves, som det første sted i Danmark. Fra 1867 til 1895 lå virksomheden i Store Kongensgade.

Fabrikken ved Lyngbyvej var tegnet af arkitekten Thorvald Sørensen (1849-1905). Den udviklede sig til at være Skandinaviens største konservesfabrik. Efterhånden flyttedes produktionen til Vestsjælland, og bygningerne ved Lyngbyvej revet ned omkring 1970.