Trianglen

Den trekantede plads, hvor Blegdamsvej, Østre Allé og Østerbrogade mødes, har eksisteret siden 1700-tallet, men fik først i midten af 1800-tallet sit navn. Triangel er det latinske ord for trekant.

I 1600-tallet lå der en skanse her, og dens nordlige bastion havde en trekantet form. Nutidens plads har nogenlunde samme omrids, så det er ikke utænkeligt, at navnet Trianglen stammer fra det gamle fæstningsværk.

Trianglen er et trafikknudepunkt og en central plads i bydelen Østerbro. Herfra udgik de såkaldte kapervogne – eller “kaffemøller” – som var hestetrukne taxaer, der kørte folk på søndagsture i egnen nord for København. Mod slutningen af 1800-tallet fik de konkurrence fra sporvognene, hvis ruter havde udgangspunkt på pladsen.

 

Trianglen omkranses af mondæne bygninger. Trianglen 2-4 er tegnet af arkitekten Thorvald Jørgensen (1867-1946). Den blev opført som beboelsesejendom med forretninger i stueetagen omkring 1907 (billedet herunder). Bygherren fik ros for at have ofret penge på udsmykning af huset, som med sine store lejligheder nok skulle tiltrække de mere velstående beboere.

På østsiden ligger ejendommen Sankt Petersborg (billedet herunder), der blev opført 1888-1890. Den har hele tre imponerende tårne på hjørnerne mod hhv. Nordre Frihavnsgade og Odensegade. Ejendommens navn siges at skyldes den russiske zar Peter, der overnattede her ved et besøg i 1716.

Midt på pladsen blev der i 1907 opført en servicebygning, tegnet af arkitekten P. V. Jensen Klint (1853-1930). Her blev plads til både trafikmestervagt (for sporvognene), ventesal, kiosk og offentlige toiletter (billedet herunder). Det ovale hus fik hurtigt øgenavnet suppeterrinen, selv om det mere officielle navn var Bien, som kiosken hed.

DSC_0109 RES

"BIens" originale ur fra 1907.

“Biens” originale ur fra 1907 sidder stadig på bygningen.