Vester Farimagsgade

Uden for Københavns volde lå en vej, der formentlig har været brugt til afslappede spadsere- og køreture i det åbne terræn. Vejen blev kaldt “Far-i-mag-vejen”, dvs. en vej til langsom trafik.

1850 (efter Trap (3)) CROP
Efter voldene blev fjernet i 1860’erne, blev denne vej til en gennemgående hovedgade i de nye bydele.

Navnet beholdt man, så disse gader kom til at hedde hhv. Vester Farimagsgade, Nørre Farimagsgade og Øster Farimagsgade.

Indtil 1905 lå Københavns Hovedbanegård ved Vester Farimagsgades sydlige ende. Da banegården blev flyttet til dens nuværende placering, ændredes Vester Farimagsgades forløb, så den kom til at gå på vestsiden af banegraven, hvor sporene til Boulevardbanen mod Østerport løber.


På hjørnet af Vester Farimagsgade og Dahlerupsgade ligger arkitekten Kaj Gottlobs (1887-1976) “Ørstedshus” (billedet herover). Kontorbygningen fra 1934 blev opført for ingeniørfirmaet Christiani & Nielsen og vakte opsigt ved at have hele syv etager. Ikke uden grund kaldte man derfor bygningen for Danmarks første “skyskraber”.

Vester Farimagsgades nordlige del er præget af en række store hoteller. På hjørnet af Ved Vesterport ligger Hotel Imperial (se nærmere under Ved Vesterport), og mellem Herholdtsgade og Dahlerupsgade ligger Hotel Mercur og Hotel Richmond. 

Syd for Ved Vesterport kranses gaden af kontorkomplekset Buen, der består af to lange fløje langs gaden samt en forbindelsesbygning henover den. Buen er tegnet af arkitekterne Thorvald Dreyer, Ib Lunding, Ole Hagen og Allan Christensen.